Når skolebænken i denne tid har været skiftet ud med sofaen, så går det særligt ud over udsatte børns faglighed. Allerede inden Corona-krisen klarede de sig dårligere i skolen end deres jævnaldrende, så behovet for frivillige mentorer er større end nogensinde– De udsatte børn har typisk mange faglige huller, og måneder med fjernundervisning har desværre øget risikoen for, at de mest udsatte børn sakker yderligere bagud i skolen. Derfor håber vi, at mange danskere har lyst til at melde sig som frivillige mentorer, som kan give børnene faglig og social støtte, siger direktør i Lær for Livet Illa Westrup Stephensen i en pressemeddelelse.
En frivillig mentor kan bidrage med en ny og anderledes tilgang til læring og hjælpe med at sætte nye perspektiver på tilværelsen. Samtidig kan mentoren være med til at udvide barnets netværk og bygge broer til andre verdener.
RollemodelSom mentor skal man have lyst til, i samarbejde med barnets forældre, plejefamilie eller institution, at være en faglig støtte for barnet samt give barnet nogle gode kulturelle oplevelser.
– Det kan for eksempel være gode snakke om, hvad der står i avisen, men det kan også være en tur på museum eller en tur i biografen. En mentor skal se sig selv som rollemodel for barnet, være pålidelig, stabil og have et ønske om at støtte barnet i minimum halvandet år, siger direktør Illa Westrup Stephensen.
Mentor mødes med barnet et par timer 2-4 gange om måneden. Lær for Livet sørger for at uddanne alle mentorer, så de er klædt på til opgaven. Lær for Livet samarbejder med 47 kommuner i hele landet, som visiterer børn til programmet og medfinansierer børnenes deltagelse. Lær for Livets mentorordning er støttet af LB Forsikring.
Source: Udsatte og anbragte børn mangler mentorer i Randers Kommune | amtsavisen.dk